sâmbătă, 5 iulie 2014

Maestrul Constantin Tănase

tanase-cel-din-spatele-nasului-1-istoria-vietii-cu-haz-si-cu-necaz-a-lui-nasaila-constantin-tanase-18464185
 "Sinceritatea este un pericol numai pentru ignoranți!" (C.T.)
Ziua de 5 iulie 2014 marchează 134 ani în care românii, francezii și turcii au o viață mai frumoasă; prin nașterea lui Constantin Tănase. Născut într-o familie modestă din Vaslui, tânărul Constantin s-a confruntat încă din timpul școlii cu nevoi materiale, care l-au determinat la un moment-dat să le abandoneze. Fiind un elev mediocru, Tănase și-a manifestat de timpuriu caracterul antisocial și talentele sale în domeniul muzical.
Actorul Constantin Tănase interpreta prin cuplete, acompaniat de tangouri. Prostia, hoția și birocrația erau atacate de poetul Constantin Tănase, care asocia de minune muzica prin timbru-i baritonal cu satirele pe care le semna:    

Şi cu asta ce-am făcut?
de Constantin Tănase
*
Ne-am trezit din hibernare
Şi-am strigat cât am putut:
Sus Cutare! Jos Cutare!?
Şi cu asta ce-am făcut?
**
Am dorit, cu mic, cu mare,
Şi-am luptat, cum am ştiut,
S-avem nouă guvernare?
Şi cu asta ce-am făcut?
***
Ca mai bine să ne fie,
Ne-a crescut salariul brut,
Dar trăim în săracie?
Şi cu asta ce-am făcut?
****
Ia corupţia amploare,
Cum nicicând nu s-a văzut,
Scoatem totul la vânzare?
Şi cu asta ce-am făcut?
*****
Pentru-a câştiga o pâine,
Mulţi o iau de la-nceput,
Rătăcesc prin ţări străine?
Şi cu asta ce-am făcut?
******
Traversam ani grei cu crize,
Leul iar a decăzut,
Cresc întruna taxe-accize?
Şi cu asta ce-am făcut?
 *******
Totul este ca-nainte,
De belele n-am trecut,
Se trag sforile, se minte,
Şi cu asta ce-am făcut?
 ********
Se urzesc pe-ascuns vendete,
Cum nicicând nu s-a văzut,
Ţara-i plină de vedete,
Şi cu asta ce-am făcut?
*********
Pleacă-ai noştri, vin ai noştri!
E sloganul cunoscut;
Iarăşi am votat ca proştii,
Şi cu asta ce-am făcut?

Urmând modelele oferite de I.L. Caragiale, Mihai Eminescu și Ion Creangă, Constantin Tănase corela creația axată prin cuvinte deocheate împotriva prostiei umane cu personalitatea-i complexă, de erou al țării. Astfel, până în ultima zi a vieții, a ironizat sovieticii care îl amenințau cu bătaia și cu moartea. Pe 27 august 1945, cu 2 zile înainte de moarte, Constantin a apărut pe scenă purtând un ceas cu limbă. Arătând către acesta, a spus doar: "El tic, eu tac, el tic, eu tac". Tănase Constantin a fost un om spiritual, care prin activitatea sa a promovat statutul intelectualului sărac, marginalizat de o societate coruptă și superficială. Un bun român și creștin, maestrul a finanțat ridicarea unei biserici și a 3 școli. S-a ocupat de educarea tinerelor talente, astfel el a lansat-o pe Maria Tănase.    


S-a schimbat ceva?
Talentul multilateral dezvoltat al poetului satiric Constantin Tănase, recunoscut de români, turci și parizieni, este de actualitate. Ne întrebăm ce s-a schimbat în ultimul secol... nimic! Dacă analizăm perversitatea unei clase sociale deficitare, este clar că nu o ducem mai bine: birocrația este (încă) la putere.
Cât privește superficialitatea... teatrul care îi poartă numele (are și un profit material de pe urma sa) nu i-a adresat niciun fel de urare pe site-ul oficial, prilejuită de ziua nașterii artistului. În câteva zile, marii artiști ai țării se fălesc cu un nou act teatral sub egida C.T. (nu am sesizat însă pe afiș un mic anunț în memoriam Constantin Tănase). Oamenii oferă o sumă modică pentru a se amuza văzând artiști pe viu, însă... nu sunt pe piață discuri cu artistul; nici măcar un volum de versuri semnate de Constantin Tănase nu a văzut lumina tiparului... Deci... prin ce diferă societatea stupidă ironizată de maestrul Tănase de cea contemporană?  

Miercuri 9 iulie de la 20 : 00 vă invit să ascultăm unicele cuplete semnate și interpretate de baritonul Constantin Tănase care s-au păstrat, accesând Radioul Zidul - click! Permiteți-mi să închei acest articol prin maxima maestrului, care visa la o lume mai bună: "Idealurile se aseamană cu stelele: nu poți ajunge la ele, în schimb te poți orienta."

 Cristian Bodnărescu


Niciun comentariu:

Goticul în lupta cu demonul

Reporterul Ș tefan Ostafi intră în dialog cu poetul Cristian Bodnărescu, spre a merge pe urmele curentului got , de-a lungul istoriei. Vă in...